anja-herman-thailand.reismee.nl

Laatste dag in Bangkok

Vandaag onze 1 na laatste dag; we gaan ontbijten bij de 7-eleven. Dit is de super supermarkt die je door heel Thailand kan vinden. Hier kan je bijvoorbeeld een tosti uit de koeling pakken en voor 7 bath extra stoppen ze hem in de tosti ijzer, ook de koffie is uitstekend en mijn favoriete ijskoffie drink ik graag bij de 7-eleven. Verder ontvangen we zegeltjes waarmee we dan weer opnieuw dingen kopen bij de 7-eleven en daar worden we als echte Nederlanders blij van (hahaha). Dus ben je ooit in Thailand onthoudt zeker de 7- eleven, je kan er voor alles terecht.
Na onze overheerlijke tosti en koffie lopen we naar de pier waar de bootjes vertrekt, deze nemen we, best druk op zo'n boot.
We stappen uit ter hoogte van Khao San road, wat een heerlijke Thaise gezelligheid. Vooral de minder bekende straat, Soi Rambrutti doet ons aan Pai denken. We gaan bij guesthouse Wild Orchid naar binnen om heerlijk een paar uur aan t zwembad te liggen. We zijn de enige die gebruik maken van t zwembad, midden in t centrum van Bangkok vinden we een oase van rust. Later komen er wat meer mensen maar het is heerlijk vertoeven aan het zwembadje. We nemen rond 17 uur de bus-boot weer terug. Het aanleggen gaat hier razend snel. Communicatie met de kapitein, die aan de voorkant de boot bestuurt en de matroos die aan de achterkant de boot aanlegt en passagiers in en uit laat stappen gaat via een fluitje. Wij hebben het idee dat door het steeds wisselende aantal fluitsignalen de kapitein precies weet wat hij moet doen. Op de kant staat er vaak iemand met een megafoon om de drukte in goede banen te leiden. Een hele belevenis zo'n boottochtje.
Als we uitgestapt zijn wandelen we terug naar t hotel, dat we vanaf de boot al zagen liggen. De ingang ligt in een heel smal steegje en al rondlopend kijken we ook nog even langs de rivier, de hutjes zijn er veelal van golfplaten en alles is tegen elkaar aangebouwd.
We gaan ons lekker opfrissen en besluiten onze laatste avond in Bangkok op het dakterras van ons hotel.
We genieten van t uitzicht, heerlijke thaise eten en de wijn. Thailand zit in ons hart en we kunnen echt iedereen aanraden om naar dit fijne land met de lieve bevolking toe te gaan. Genieten van alle luchten, geuren, kleuren en indrukken!
Morgen vliegen we naar huis en ook dat is fijn. Iedereen weer te zien en te spreken die ons lief zijn!

Mijn schoonvader zei als je dubbel geniet, heb je 4 weken vakantie, in die context zijn we een half jaar weg geweest!
Moe en voldaan en gelukkig van alle indrukken gaan we slapen.

Vertrek van Koh Samui

We zijn al voor het wekkertje wakker en nemen een duik in de zee. Pakken onze tassen in en wandelen naar de weg voor een taxi naar de airport. Naast ons hotel zit een taxicentrale (zegt het bordje) . De mevrouw die daar zit gaat de chauffeur (ik denk haar zoon) wakker maken en zegt dat hij er over 5 minuten is, na het douchen. Dat klopt helemaal, we komen tot een deal en veel eerder dan gepland zijn we op de airport. Bij het inchecken vraagt een aardige mevrouw of we geen vlucht eerder willen, ja , waarom niet. Het toestel is alleen iets kleiner maar als we dat niet erg vinden kunnen we uur eerder vliegen. De airport van Koh Samui is klein maar heel mooi, je wandelt buiten langs restaurantjes en shops zo naar de gate waar ook alles open is. Het toestel is inderdaad klein maar voldoet prima. Vlak voor de landing schudt het vliegtuig behoorlijk door elkaar......pfff dat is wel heftig, weet niet wat het was maar het zweet staat in onze handen. Blij dat we er zijn wandelen we over Bangkok airport. We wilden met de bus naar river view guest house gaan maar het werd de sky trein en de metro. Het blijkt een snelle manier te zijn om het drukke verkeer van Bangkok te omzeilen. Bij Hua Lamong station nemen we een tuk tuk en na wat rondvragen komen we bij River View guesthouse. De kamer is eenvoudig maar voldoet goed. River View guesthouse staat bekend om het restaurant op de 8e verdieping, dus daar eerst maar eens een fruit shake drinken. We komen de lift uit en roepen alle twee: Whoooo ! Echt een gaaf uitzicht over Bangkok.
Daarna wandelen we richting China Town, de oudste en grootste China Town van de wereld. Het is behoorlijk warm en we vinden de sfeer minder leuk, minder aardige mensen. We dwalen wat door de kleine straatjes, er schiet een muis voor Herman zijn voeten weg, bekijken de kraampjes met spulletjes "made in China", eten wat op straat en lopen terug naar t hotel. Daar vertelt de aardige mevrouw ons dat we met een paar minuten lopen aan de rivier iets kunnen drinken. We komen uiteindelijk bij een modern winkelcentrum terecht, drinken onze duurste drankjes van de hele vakantie en zijn weer snel weg. Volgens goed Thais gebruik eten we bij een straat stalletje overheerlijke fried Rice en noodles. De dag besluiten op t fantastische dakterras met lekkere flesjes wijn. De rekening moet met creditcard betaald worden want er zat niet meer genoeg in de portomonee :) . Wat een heerlijke avond !

Nog een dagje op de scooter Koh Samui

S ochtends neemt Herman een duik in de zee. Daarna stappen we op de scooter om Koh Samui verder te ontdekken. Onze eerste stop wordt de Hin lad waterval. De waterval is niet zo spectaculair waarschijnlijk omdat er niet veel regen is gevallen de laatste tijd. We drinken heerlijk kopje koffie en vervolgen onze tocht naar de Na Muang waterval. Dit blijkt echt een toeristische attractie compleet met apen, slangen en olifanten show, dat hoeft voor ons niet dus dat slaan we over. Wel nemen we een ritje boven op t dak van een 4-wiel-truck, de soort padjes komen ons bekend voor van gisteren. De waterval is te bereiken via bruggetjes waar maar 1 persoon tegelijk op mag lopen....De Na Mueang waterval is erg mooi en wordt wederom omgeven door prachtige natuur. In een pooltje onderaan de waterval ontdekken we visjes die aan je voeten knabbelen, zo grappig! Zelfs Herman waagt het even om aan zijn voeten te laten knabbelen, een hele overwinning!
We zakken verder naar t zuiden en komen bij idyllisch kustplaatsje, bang kao. Het klinkt misschien afgezaagd maar op ieder plekje genieten we van al het moois wat Thailand te bieden heeft!
Na een overheerlijke lunch rijden we door Mangroven bossen en langs heel veel coconut plantages. Duizenden kokosnoten liggen hier klaar om verwerkt te worden in o.a. zuivere kokosnootolie.
We zien onderweg veel afgelegen hutjes van golfplaten, dit is echt anders dan aan de kust. De mensen zijn alleraardigst en wijzen ons graag de weg. Zelfs een mevrouw, met kind op de arm, wil ons de weg wijzen en loopt voor ons uit de jungle in....zulke helden zijn we nu ook weer niet hopekee, terug naar de echte weg.
Als we bij een plantage stoppen zien we hier 2 aapjes aan een ketting. Deze aapjes helpen bij het naar beneden halen van de kokosnoten (800 stuks per dag). Het is best zielig om de aapjes zo te zien maar het is voor deze mensen heel gewoon en vooral functioneel.
Terwijl wij beetje rondkijken tussen de kokosnoten komt er een meisje onze arm insmeren met cocosolie. Een ander meisje zit bij een aapje om hem eten te geven. Als ik bij haar ga zitten hebben wij een mooi contact. We spreken elkaars taal niet maar voelen dat het goed is.....Hier kan ik zo van genieten!!!
We rijden door langs de kustweg en drinken een cocktail op een prachtig uitzichtpunt, we zien echter ook regen in verte aankomen en omdat het hier best hard kan regenen besluiten we onze regenponcho aan te trekken en op de scooter naar het hotel te stappen. Keurig voor de bui zijn we binnen. We leveren onze scooters in, dit gaat weer net zo makkelijk als het ophalen.
Na lekker geborreld te hebben op onze veranda, terwijl de regen keihard naar beneden klettert, wandelen we naar t restaurant waar er live muziek is. We hebben leuke avond met 2 Poolse stellen die de hele avond super enthousiast op de dansvloer (=zand) staan.
Herman drinkt verse kokosnoot met rum, zo'n lekkere malibu heeft hij nog nooit op!
Na een mooi gesprek besluiten we dat we van Het Thaise leven houden !

Scooter Koh Samui

Na een lekkere nacht huren we een scooter voor 2 dagen bij de buurman. Niks geen formulier in vullen, gewoon betalen en wegrijden. Na koffie en een broodje stop nemen vanaf de hoofdweg de Short cut lamai. Het landschap verandert meteen en het is meteen rustig met verkeer. We komen bij de khun si waterval, een waterval waarvan de tocht er naar toe fantastisch is maar de waterval zelf niet heel spectaculair. Op de terugweg stoppen we bij Chilling hill, een soort paradijsje met allerlei soorten beplanting. Op de bar kan we onze namen achterlaten! We vervolgen onze tocht over onverharde wegen tot we aan de kust bij thanon aankomen. Met een heerlijk uitzicht over zee, lunchen we hier en na de lunch zwemmen we en drogen we op in de hangmat. We hadden gelezen dat er veel kokosnootplantages op Koh Samui zijn en dat er m.b.v getrainde apen kokosnoten geplukt worden. 1 aap kan wel 800 kokosnoten per dag naar beneden halen. Dat leek ons wel eens iets om te bekijken. Op zoek naar de plantages worden de weggetjes steeds minder onbegaanbaar en steiler. We komen de waterval wangsaothong tegen maar daarna weten we Eigenlijk niet echt meer waar we zijn.....De natuur blijft overweldigend mooi maar we hebben alle inspanningen nodig om op de weg te blijven. Helaas op een gegeven moment zit er zo'n diepe kuil in de weg op een steil stuk om hoog dat ik er niet meer uitkom. Herman parkeert bovenop de berg zijn scooter en snelt naar beneden om mij te helpen. Hij tilt de scooter uit de kuil en rijdt hem daarna na boven voor mij. Pfffff, we hebben het er heet van ( dat is sowieso niet zo raar met 35C). Er lijkt geen weg terug dus we moeten door. Na nog eens 15 minuten crossen, stopt de weg. Er is wel een hutje maar de jongen daar spreekt geen Engels dus daar komen we niet verder mee. Er zit echt niets anders op dan terug te gaan.....niet teveel nadenken en gewoon doen wordt het motto. Tijdens de barre tocht fantaseer ik over een lekker koud wijntje en Herman blijkt hetzelfde gedaan te hebben!
Wat kan een mens blij zijn om een gewone weg te zien. Eind goed , al goed! Het blijkt wel dat we nog een aardig stukje van ons hotel zitten dus rijden we in ÊÊn stuk door naar het hotel. Lekker douchen en bij t hotel eten. Moe van alle avonturen vallen we in slaap.

Relaxen op Koh Samui

Met de deur open slapen betekent ook t geluid van een haan van de buren, het geluid begon rond 4 uur dus om 7.30 was ik er echt klaar mee en zat ik klaar wakker op ons terras, Herman sliep nog lekker verder , terwijl ik genoot van de zon, zee en strand.
Een uurtje later zaten we te ontbijten met onze voetjes in t zand.
We wandelden naar de 7-eleven want mijn zonnebrand producten waren bij de douane ingenomen. (Vanwege overbagage had ik mijn toilettas in de handbagage gestopt). We liepen terug langs t strand en installeerden ons op een strandbedje. De zee is hier heerlijk warm maar toen ik erin wilde rennen zag ik kleine blauwe rondjes drijven.....Het bleken kwalletjes te zijn. Volgens de Thai konden we gewoon zwemmen maar het internet had ook een andere versie (over een kubuskwal) dus zwemmen doen we wel als er iets meer mensen in de zee zijn.
Rond 14 uur doen we een wandeling langs t strand en komen bij een eettentje naast de plaatselijke vissers. Daar hebben ze vast een lekker visje en idd een gegrilde zeebaars en een parrotvis in coconut curry wordt onze keuze. Voetjes wederom in t zand, uitzicht op zee en de wind door ons haar ,peuzelen we een overheerlijk visje op.
We blijven vandaag in de relax modus, beetje op terras zitten, beetje eten en vooral genieten.

Aankomst in Koh Samui

Na 2 voorspoedige binnenlandse vluchten redden we precies de bus om ons naar de ferry te brengen. Het landschap kenmerkt zich hier vooral door palmbomen, overal waar je kijkt zijn palmbomen. Anderhalf uur later zien we voor t eerst deze vakantie de zee. Ons hart maakt een sprongetje van blijdschap. We hebben nog een uurtje voordat de ferry gaat dus volgens goed Thais gebruik gaan we eten. Het lijkt wel of de mensen hier de hele dag door eten, rijst en curry's . We kunnen er goed aan wennen. Vinden een leuk tafeltje met uitzicht op palmbomen en de zee.
Om 14.30 vertrekken we met de high speed ferry. De ferry heeft er goed de vaart in , het water spat hoog op en er waait een harde warme wind. Na 1,5 uur komt de pier van Koh Samui in zicht. We worden verwelkomd door een keiharde regenbui dus besluiten eerst een drankje te drinken alvorens met de taxi naar King Bush reggae beach te gaan. King Bush reggae beach voldoet aan al onze verwachtingen, een hutje op de eerste rij aan t strand.
We hebben een koelkastje dus kopen we lekker flesje wijn. De wijn is hier een dure liefhebberij maar als je op je eigen terrasje met uitzicht over t strand en de zee mag genieten van een koel glaasje wijn dan valt dit onder het ultieme genieten!
Langs t strand zijn er allerlei restaurantjes en we besluiten een hele vis te bestellen, smullen!
Moe van de reisdag gaan we vroeg slapen met de deur van ons hutje open en t geluid van de golven van de zee op de achtergrond....

Laatste dag in Pai

Vandaag zouden we eigenlijk naar Chiang Mai gaan maar omdat we Pai zo leuk vinden besluiten we pas eind van de dag de bus naar Chiang Mai te nemen zodat we nog dagje Pai hebben.
We kunnen onze rugzakken bij t hotel achter laten en huren na t ontbijt nog een scooter.
Wij rijden door t platteland, zien prachtige rijstvelden, voelen de warme Thaise wind en ruiken de heerlijke luchten. Ieder padje slaan we in, zelfs onverhard en door water. Zelfs komen we onderweg een olifant tegen die een wandelingtje maakt.
Onderweg komen we nog een tempel tegen en ook Pai kent een witte boedhha die hoog in de bergen ligt.
De tocht brengt ons vervolgens bij dorpje van de long necks, een stam die ooit uit Miramar is gevlucht vanwege het militaire regime. Zij woonden in vluchtelingenkampen maar door de aandacht van de toeristen hadden zij geen steun meer van de overheid nodig. Als de meisjes 5jaar zijn beginnen zij met de ringen om hun nek. De vrouwen weven mooie doeken en zijn alleraardigst.
Terug van t dorpje komen we bij bamboebrug.....Het zou moeten kunnen, bamboe is super sterk en ze maken hier alles van bamboe, maar t voelt toch beter om terug te gaan.
Tijdens onze tocht stoppen we regelmatig om te genieten en onze verwondering over de natuur te delen met elkaar.
Terug in Pai hebben we nog tijd om een massage te nemen. Blijft genieten!
Om 17 uur stappen we in de bus naar Chiang Mai. Na wederom 1080 bochten komen we om 19.40 aan in Chang Mai. Bij een koffie barretje hebben we WiFi en boeken we een hotel vlakbij de airport. Morgenochtend om 6.30 vertrekt onze vlucht naar Bangkok dus leek het ons handig om daar alvast in de buurt te zijn. We stappen in een pick-up tuk tuk maar helaas weet de chauffeur ons hotel niet te vinden en heeft hij geen GPS. Beetje jammer want wandelen met volle bepakking en de weg zoeken blijkt geen fijne combinatie. Maar na een uurtje hebben we het dan toch gevonden. Het hotel stond niet in t Engels aangeven dus dat was een extra uitdaging.
Om 21.30 wandelen we naar de straat waar we dachten de Mac Donalds gezien te hebben, dat bleek een fata morgana.....Het werd take away pizza hut, hahaha.
S nachts sliepen we met de deur open en hoorde het keihard regenen gelukkig was t om 4.30 droog. We liepen naar de airport. Vandaag vliegen we naar Bangkok en vanuit daar Suratthani, daarna op de ferry naar Koh Samui.
Soms is de WiFi te traag voor t uploaden van foto's:

Pai

Na zo'n gezellige avond kan de volgende dag wel eens iets zwaarder uitvallen dan gehoopt.
Onze eerste stop is bij de Mor Paeng waterval, het water is erg koud, de natuur weer adembenemend.
We vervolgen onze tocht en drinken een colaatje op een idyllisch plekje langs de rivier.
Terwijl we steeds verder de bergen ingaan wordt ons een alle kanten iets te roken aangeboden, in eerste instantie denk je dat je het niet goed begrijpt, Marihuana is namelijk echt verboden in Thailand, je kan er zelfs heel lang de gevangenis voor in gaan, maar bij ieder hutje is het te verkrijgen. We vinden alles al avontuurlijk genoeg dus dit slaan we over.
We komen uit bij een natuurgebied, alhoewel we al de hele tijd door prachtige natuur rijden.
Als buitenlander moeten we hier entree betalen, o.a. voor het behoud van het reservaat! In dit reservaat liggen hot springs, warm water bronnen waar je in kan zwemmen. Het is heerlijk warm water en we wanen ons in een paradijs.
Eind van de middag brengen we de scooter terug.
Iedere avond is er markt in Pai, de sfeer is hier zo relaxed, zelfs de honden op straat stralen een soort relaxheid uit, ze liggen een beetje, krijgen van iedereen iets te eten en wandelen dan even met de gever van t eten mee.
We genieten nog maar eens van t heerlijke eten en gaan vroeg slapen.