anja-herman-thailand.reismee.nl

Van Chiang Rai naar Pai

Om 6.15 zijn we op weg gegaan naar het busstation, altijd leuk om te ervaren hoe een stad ontwaakt. Bij de 7-eleven supermarkt halen we een ontbijtje.
De bus is een echte VIP bus. Hele luxe stoelen met veel beenruimte en zelfs een stewardess die water en koekjes uitdeelt. Na ongeveer 3 uur zijn we in Chiang Mai en na 2x vragen hebben we de bus naar Pai, dit is een minivan maar voldoet ook prima. De weg naar Pai gaat door de groene bergen en kenmerkt zich door 1080 bochten. Halverwege is er een korte pauze en nemen we een heerlijke curry puff, terwijl een medepassagier boven de prullenbak hangt, zij kan duidelijk niet zo goed tegen alle bochten.... ..
Ook tijdens de verdere reis is deze mede reizigster behoorlijk beroerd. Plastic zakjes en doekjes worden haar door iedereen aangereikt maar o wat is zij ziek.
Drie uur later komen we aan in Pai, de relaxte sfeer is meteen aanwezig. We gaan bij restaurantje zitten, bestellen heerlijke maaltijd en zoeken op booking.com een leuk verblijf. Het wordt Evergreen, dit blijkt op paar honderd meter lopen te zitten en is een oase met leuke hutjes op palen, aardige mevrouw en perfecte locatie. Als we t centrum verkennen zien we overal scooters te huur. Bij navraag blijkt dit 100 bath (2.50 euro) voor 24 uur te zijn.....tja hoe leuk is dat. We regelen het en een kwartiertje later tuffen we over de wegen van Pai. Het links rijden is even wennen maar al snel voelt het vertrouwd. Onze eerste stop wordt de PamBok waterval. Onderweg zien we rijstvelden, hutjes, bananenbomen en bamboe van wel 5 meter hoog, we vallen van de ene in de andere verbazing, wat een overweldigende schoonheid .
We willen voor donker terug zijn omdat de weggetjes hobbelig en stijl zijn.
Terug in Pai drinken we een heerlijk glaasje en eten wat bij de verschillende stalletjes op straat. Als we live muziek horen gaan we daar naar binnen en zingen vrolijk mee, het is super gezellig. We ontmoeten groep jongelui uit Spanje, Zwitserland en Duitsland. Om 00.00 uur werden we de bar uitgezet omdat alles in Pai centrum dan dicht gaat. De jongelui wisten daar een oplossing voor, even over de brug was nog wel iets wat open was. De weg terug vinden bleek iets lastiger voor ons maar na half uurtje extra rond lopen kwamen we toch bij ons hutje....hoe laat t precies geworden is weet niemand.

Witte tempel Chang rai

Na een heerlijke nacht, ook slapen op een plank went, ontbeten we met sticky Rice en verse mango. Dit hadden we gisteravond op de foodcourt meegenomen. Prima ontbijtje!
Voordat we de bus namen naar de witte tempel zijn we eerst door de lokale markt gelopen. S ochtends is het hier een drukte van belang, we drinken een overheerlijke koffie en vinden vervolgens een grote tuk tuk die ons naar de witte tempel brengt. Deze tempel is in aanbouw sinds 1997 en trekt veel mensen. De tempel is totaal wit gehouden om de reinheid van boeddha te benadrukken. Als we uit de drukte zijn vinden we een prachtig sereen plekje onder een grote boom. Hier voelen wij reinheid en rust , we steken een kaarsje en wierook aan en zijn in onze gedachten bij iedereen die ons lief is....
Terug in Chiang Rai laten we ons heerlijk masseren in een luxe massage salon. Eerst worden de voetjes heerlijk gewassen en gescrub en vervolgens ervaren we de beste Thaise massage ever, ieder punt wordt geraakt met fantastische intensiteit.
Eenmaal buiten raken we in gesprek met een tuk tuk chauffeur die ons de witte boeddha adviseert. We besluiten bij hem in te stappen en krijgen een prachtige rit cadeau, door de buitenwijken van Chiang Rai zien we weer een heel ander Thailand, huisjes van golfplaten, kippetjes op de weg en hobbelige wegen. Dan doemt om een bochtje de grote witte boeddha op.....zo indrukwekkend.....We wandelen rondom de boedhha en brandden ook hier wierrook.
Rondom deze boeddha zijn er free restaurants en het blijkt dat je in de tempel een zak rijst kan doneren. Dat vinden we een mooi gebaar dus we doneren een zak rijst .
We laten ons afzetten bij ons hotel om een lekkere douche te nemen. Daarna lopen we naar t centrum waar op zaterdag een uitgebreide markt blijkt te zijn. Gezelligheid, drukte en lekker eten, prima dagje zo! Op de weg terug drinken we nog een glaasje met Wat, de eigenaar van de wijnbar.
Morgen willen we vroeg de bus naar Chang Mai nemen en op advies van Wat reserveren we de bus.....aaai t blijkt druk te zijn, 7.30 is er een plekje.....
Nu maar lekker slapen dan en dromen over onze fantastische belevenissen van vandaag.

Golden triangle

Na een zeer eenvoudig ontbijt zijn we naar t busstation gewandeld. Snel hebben we de bus gevonden die naar Chiang Sean gaat. De bus zou bij ons echt niet door de keuring komen. Er hangen ventilatoren aan t plafond, de buschauffeur kan niet via zijn eigen deur naar binnen want die kan niet open. De passagiersdeuren echter blijven gedurende de hele reis open staan evenals alle raampjes, de warme Thaise wind waait dan ook vrolijk door de hele bus. De busrit duurt ongeveer 2 uur en we zien t landschap veranderen. We rijden door een heuvelachtig landschap met rijstvelden en langs de kant van de weg veel bananenbomen.
Het is een fantastische rit en we genieten van alle indrukken onderweg.
Aangekomen in Chiang Sean regelen we snel een tuk tuk met 2 Canadeese jongens om naar het drielandenpunt te gaan, de golden triangle. De Mekong rivier vormt hier de grens met Laos en Myamar. Vroeger stond deze regio bekend om de opium teelt, dit is nu vervangen door koffie en thee. Het drielandenpunt stelde op zich niet veel voor maar het stond op mijn bucket lijst dus ik werd er toch blij van. In het opium museum zagen we de geschiedenis van deze regio, de vele bergvolken en instrumenten die bij de opiumteelt gebruikt werden.
Om weer terug naar Chiang Sean te komen zochten we een tuk tuk, maar helaas deze was niet te vinden. Motor taxi's waren er wel dus yes daar gingen we, 80km / uur, achterop de motor zonder helm ( was er ook nog één van mijn bucketlijstje!) . Jeetje wat was dat gaaf!
Aangekomen in Chiang Sean wilden we wat eten, maar toen het bordje kwam bestond dit uit rijst met koude kip, tja....dat risico gingen we niet nemen. We hebben keurig betaald maar niet gegeten.
Ondertussen stond de bus klaar die ons naar Chiang Rai terug kon brengen. De mevrouw van de kaartjes verkoop voor de bus kwam ons waarschuwen en zo mochten we weer genieten van alle mooie uitzichten vanuit de bus.
Na een verkoelende douche liepen we het centrum in en kwamen op een geweldig plein. In t midden allemaal tafeltjes met daarom heen allemaal eetstalletjes. Een soort keuzestress overkwam ons maar we kozen tenslotte voor gefrituurde visjes, garnalen, gebakken rijst en saté. Ondertussen traden er Thaise danseressen op, heel sierlijk.
Wat een fantastische dag hebben we weer beleefd!

Chang rai

Vroeg opgestaan om naar de airport te vertrekken. Onze vlucht naar Chang Rai was vertraagd dus we maakten van de gelegenheid gebruik om een heerlijke voet massage te nemen, tenminste "heerlijk" was vooral mijn ervaring, Herman vond het vooral erg kietelen. Na een prima vlucht vonden we al snel de bus die ons naar het centrum van Chang rai bracht. Het Akha river house bleek een leuk hotel te zijn met uitzicht op de rivier.
Vanaf ons hotel liepen we in ongeveer 15minuten naar de lokale markt. Heerlijk om alle geuren van de oneindig vele eetstalletjes te ervaren. Ook vlees ligt hier in gloeiende zon. Na een tijdje wandelen vinden we een soort buffetrestaurant. Hier betaal je per schep 10 bath(=25 eurocent). We konden zelf uit de vele bakken eten kiezen. De rekening, van het heerlijke spicy eten inclusief cola en water was 100 bath.....
Via de markt kwamen we aan t einde van de middag terecht bij een Indiaas eettentje met terras ( waar we ratten zagen lopen), dit was zo'n beetje t enige terras waar er een wijntje was dus de ratten namen we maar voor lief. Uiteindelijk hebben we hier overheerlijk gezeten, gedronken en gegeten. De witte wijnvoorraad hebben we op gemaakt.....
Onderweg naar huis kwamen we een wijncafe tegen waar we nog een afzakkertje namen. De eigenaar, Wat, had een groot verlangen in zijn leven. Hij wilde een koekoeksklok, wij rolden van onze barkruk van t lachen. Wat kon het geluid heel goed nadoen: koekoek, koekoek. Zit je in Thailand heb je het over een koekoeksklok! De avond vorderde en we bedankten Wat voor de mooie gesprekken. Het hotel was gelukkig dichtbij dus we konden zo ons bed ontrollen. Het bed was heerlijk groot maar zo hard als een plank, toch vielen we snel in slaap.

Aangekomen in Thailand

Na een prima vlucht met de KLM kwamen we om 9.30 aan in Bangkok. Onze rugzakken kwamen zo'n beetje als eerste op de band dus hup, hup...snel slippertjes aan. Buiten de aankomsthal voelen we meteen de warme welkomstdeken van Thailand. Op de eerste verdieping staat de bus die ons naar Khao san road brengt. De mevrouw die de kaartjes in de bus verkoopt heeft een fantastisch systeem met een houten koker echt veel beter dan de ov chip kaart. De rit duurt ruim 1 uur. We hebben een hotel op Khao san road geboekt en na 2x vragen hebben we deze gevonden. Een eenvoudig maar prima hotel.

Door de reis zijn we best wel moe , dus een lekkere douche geeft ons weer wat nieuwe energie. We gaan onze eerste Thaise maaltijd eten en besluiten om onze moeheid door een Thaise massage te laten verhelpen. Ook al zeg ik altijd dat het niet zo hard hoeft , toch denk ik altijd weer ....aaai t mag iets minder hard.

Met frisse moed rijden we na de massage naar de rivier waar we op een long tail boat stappen. Onze kapitein houdt vooral van een biertje en wordt onderweg meerdere malen hiervan voorzien. Het blijkt vandaag big boeddha dag te zijn waardoor er in heel Thailand geen alcohol geschonken mag worden, aan deze wetenschap heeft onze kapitein in ieder geval geen boodschap. Het is heerlijk om op de boot te zitten. De wind door onze haren, de mooie plaatjes vanaf het water, echt fijn.

Daarna wordt het tijd voor terrasje, ondanks de big boeddha dag vinden we een terras waar er wel cocktails geschonken worden, dus smaken de pinacolada's overheerlijk.

De sfeer is opvallend relaxed en we hebben niet het idee dat we in een grote Aziatische stad zijn. We wandelen door de gezellige straten en belanden op een terras met allemaal thais, we eten een heerlijke curry en fried chicken, mmmm

Het is inmiddels 21 uur en we zijn echt moe ! Morgen vliegen we naar Chang rai dus we gaan lekker slapen met alle heerlijke eerste indrukken van Thailand in onze gedachten.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom terug op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens onze reis naar Thailand. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest!

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!